25. juli 2017

QIMMEQ-projektet støtter op om slædehundeanbefalinger

Hundeslædekulturen skal reddes! Det var der enighed om den 20. juli i Sisimiut, da hundeslædefolk, politikere, forskere, børn og voksne samledes for at festligholde offentliggørelsen af 22 anbefalinger om bevaring og udvikling af hundeslædekulturen i Grønland og det øvrige Arktis.

Offentliggørelsen af anbefalingerne sker på en dyster baggrund, idet der er sket mere end en halvering af den grønlandske slædehundebestand over de sidste 20 år. Mange af anbefalingerne handler om at få og fastholde viden om og formidle kendskabet til den unikke grønlandske slædehund og slædehundekultur.

Netop disse opgaver har Qimmeq-projektet nu valgt at fokusere på. QIMMEQ–projektet udspringer af Ilisimatusarfik (Grønlands Universitet) i Nuuk og Statens Naturhistoriske Museum i København. Med støtte fra Aage og Johanne Louis Hansens Fond og VELUX-Fonden er der nu igangsat en række faglige initiativer:

• Helt nyt og aktuelt er Manumina Lund Jensens forskningsprojekt ved Ilisimatusarfik om den grønlandske slædehunds kulturhistorie. Den ph.d-studerende Manumina Lund Jensen vil undersøge den grønlandske hundeslædekultur og dens betydning gennem tiden. Projektet skydes i gang netop nu i juli måned.

• Udarbejdelse af skolemateriale om den grønlandske slædehund og slædehundekultur til de grønlandske skoler.

• Produktion af portrætfilm med slædehundekuske fra Sisimiut og Ittorqqortoormiit og bog om hunden som jagt- og slædehund.

• Vandreudstilling til de grønlandske lokalmuseer.

• Samt andre forsknings- og formidlingsaktiviteter.

Resultaterne af QIMMEQ vil løbende blive postet på Facebook og på hjemmesiderne http://www.uni.gl/ilisimatuutut-misissuinerit/qimmeq-qimuttup-tarninganik-paasiniaaneq.aspx  og https://qimmeq.ku.dk/.

Men vi kan også invitere til premiere på filmportrætter og på præsentation af de nyeste forskningsresultater i Nuuk, torsdag d. 12. oktober.

Manumina Lund Jensen, mobil: +299 485200, email: manulundolsen@gmail.com

Morten Meldgaard, mobil: +299 58 19 55, email:  mome@uni.gl

Pressefotos

3.jpg: Slædehund fra Ittoqqortoormiit (Scoresbysund), Østgrønland. (Foto: Carsten Egevang).

ManuminaLundOlsen-s.jpg: Ph.d.-studerende Manumina Lund Jensen. (Foto: ilovecoffee.dk).